Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

کد جست و جوی گوگل

عواملي که درکيفيت دوربين هاي تلفن همراه حرف اول را مي زند

مثلث

ریاضی و کامپیوتر - فناوری اطلاعات - علوم پایه

عواملي که درکيفيت دوربين هاي تلفن همراه حرف اول را مي زند

اولين عامل کليدي؛ حسگر

وقتي از کيفيت دوربين يک محصول صحبت به ميان مي‌آيد، نظر بيشتر کاربران معمولي و حرفه اي اين است که حسگر نور مهم ترين عامل است چرا که مسئوليت دريافت و ثبت نور بر عهده  اين جزء دوربين است. نقش حسگر در يک دوربين ديجيتال به مثابه  نقش فيلم در دوربين هاي عکاسي قديمي است. نوري نباشد، عکسي هم به دست نمي آيد.نور از لنز دوربين وارد و به سمت حسگر هدايت مي شود. حسگر نور و تمام اطلاعات آن را مي گيرد و به زبان سيگنال هاي الکتريکي ترجمه مي کند. سيگنال هاي توليد شده توسط پردازنده  تصوير، پردازش و عکس ايجاد مي شود. پردازنده  تصوير نقش بهينه کردن و تصحيح عکس نهايي را بر عهده دارد و برخي موارد مشکل زا مانند نويز را حذف مي‌کند يا کاهش مي دهد.اندازه  حسگر اهميت زيادي دارد. به طور کلي هر چه حسگر بزرگ تر باشد، پيکسل ها هم بزرگ تر مي شود و هر چه پيکسل ها بزرگ تر باشد، نوري که جمع مي کند هم بيشتر است. بنابراين در نهايت به اين نتيجه مي رسيم که حسگر بزرگ تر به جذب نور بيشتر و افزايش کيفيت عکس مي انجامد.به گفته کارشناسان، براي جذب نور بيشتر، به پيکسل هاي بزرگ تر و لذا به حسگر بزرگ تر نياز داريد.يکي از اساسي ترين تفاوت ها بين يک دوربين تک لنز انعکاسي يا به اصطلاح حرفه اي که رزولوشن 5، 8 و يا 13 مگاپيکسل دارد با دوربين 13 مگاپيکسلي يک گوشي هوشمند، در اندازه  حسگر است.حسگر بزرگ تر نور بيشتري جذب مي کند و نويز کمتري در عکس باقي مي ماند، از طرفي محدوده  ديناميکي يا Dynamic Range تصوير افزايش مي يابد. منظور از محدوده  ديناميکي نسبت روشنايي روشن ترين نقاط تصوير به تاريک ترين نقاط آن است.

مگاپيکسل واژه اي مبهم و گمراه کننده

با اين توضيحات به اين حقيقت پي مي بريد که افزايش پيکسل هاي يک حسگر، بهترين راه ممکن براي افزايش دقت پيکسل ها نيست اما در سال هاي اخير، صنعت گوشي هاي هوشمند به سمت افزايش تعداد پيکسل حرکت کرده است، بدون اين که حسگر بزرگ تر شود.رابطه  بين تعداد پيکسل ها و اندازه  فيزيکي حسگر پاسخ اين سوال جالب است که چرا برخي دوربين هاي 8 مگاپيکسلي، رقباي 12، 13 و حتي 16 مگاپيکسلي خود را به راحتي مغلوب مي کنند.اما عوامل ديگري هم در کيفيت دوربين گوشي هاي هوشمند دخيل است. کوچکي و به عبارت ديگر باريکي گوشي ها، اندازه  حسگر را محدود مي کند. افزايش مگاپيکسل باعث کوچک تر شدن پيکسل ها و جذب نور کمتر مي شودو در نهايت کيفيت عکس را کاهش مي دهد. البته هميشه اينطور نيست، به عنوان مثال وقتي نور محيط زياد يا کافي باشد، رزولوشن بيشتر منجر به افزايش کيفيت تصوير مي شود.به گزارش zoomit ،نکته  ديگر اين است که هميشه افزايش رزولوشن دوربين گوشي هاي هوشمند با کاهش اندازه  پيکسل ها همراه نيست. به عنوان مثال پيکسل هاي گوشي تايتان 2 اچ تي سي 1.12 ميکروني بوده و پيکسل هاي دوربين اچ تي سي وان ايکس کمي بزرگ تر يعني 1.4 ميکروني است. بنابراين اگر عکس هاي 16 مگاپيکسلي تايتان 2 را با اچ تي سي وان ايکس به صورت پيکسل به پيکسل مقايسه کنيم، اختلاف زيادي ندارد و اين نتيجه  استفاده از حسگر بزرگ تر براي افزايش رزولوشن است.متأسفانه بيشتر سازندگان گوشي اطلاعات دقيقي درباره اجزاي دوربين و اندازه  حسگر آن منتشر نمي کنند، بنابراين تا زماني که دوربين محصولات جديد را آزمايش نکنيم، کيفيت عکس تا حد زيادي نامعلوم باقي مي ماند.

دومين عامل کليدي؛ پردازش تصوير

علاوه بر اندازه و کيفيت حسگر، پردازنده  تصوير هم اهميت بسزايي دارد. در بيشتر گوشي هاي رده اول، از تراشه هاي مجتمعي استفاده شده است که در آن علاوه بر پردازنده  اصلي، پردازنده  گرافيکي هم به چشم مي خورد. با استفاده از شتاب دهي سخت افزاري که به کمک پردازنده  گرافيکي امکان پذير شده، مي توان پردازش تصاويري مانند عکس، فيلم و بازي ها را مستقل از نرم افزار انجام داد، بدين ترتيب بار پردازشي سنگين از دوش پردازنده  اصلي برداشته مي شود.اچ تي سي و سامسونگ با استفاده از پردازنده  تصويري که از شتاب دهي سخت افزاري بهره مي برد، سرعت عکاسي دوربين گوشي هاي خود را افزايش داده اند به طوري که در حالت عکاسي سريع و پشت سرهم يا Continuous-Burst Mode مي توان هر عکس را در زماني کمتر از يک دهم ثانيه ذخيره کرد. بين سخت افزار و عکسي که در نهايت تهيه مي شود، هميشه يک پل نرم افزاري وجود دارد. الگوريتم ها و اعمال منطقي خاصي براي نمايش عکس نهايي روي صفحه  گوشي به کار گرفته مي شود. اينجاست که مهم ترين جزء در عکاسي مطرح مي شود و آن اين که چشم شما چطور به تفسير کيفيت رنگ ها، وضوح تصوير و غيره مي پردازد.

مسائل مهم ديگرمطرح درباره دوربين

امروزه در بيشتر گوشي ها از حسگرهاي BSI يا Back-Side Illuminated استفاده مي شود. اين نوع حسگر اغلب در نور کم عملکرد بهتري دارد چرا که حساسيت آن نسبت به نور بيشتر است اما اگر در نور زياد از اين نوع حسگر استفاده کنيد شايد عکس شما را خراب کند.عملکرد در نور کم هم به يکي از جنبه هاي تبليغاتي گوشي هاي هوشمند تبديل شده است. نوکيا لوميا 920 و آيفون 5 اپل در حال حاضر در اين بخش پيشتازند. اچ تي سي وان هم به کلي از پس گلکسي اس 4 برآمده و جالب است که گلکسي چهارم هيچ بهينه سازي خاصي براي عکاسي در نور کم ندارد.گذشته از عملکرد دوربين ها در نور کم، اندازه  حسگر و پردازنده  تصوير مهم ترين عوامل تعيين کننده  کيفيت دوربين يک گوشي است.

قابل استفاده بودن دوربين مهم ترين مسئله است

با پيشرفت دوربين گوشي هاي هوشمند و افزايش کارآيي آن، اين باور در ذهن عموم شکل گرفته که به جاي استفاده از دوربين هاي معمولي، بهتر است از دوربين گوشي خود استفاده کنيم که همه جا با ما همراه است. برخي سازندگان مانند سامسونگ، ال جي و اچ تي سي امکانات عکاسي خوبي در گوشي هاي رده اول خود اضافه کرده اند. به عنوان مثال تشخيص لبخند يا انتخاب بهترين عکس بين چندين عکس مختلف، حالات عکاسي جديدي هم که در آندرويدي هاي رده اول اين سازندگان گوشي مي بينيم ، کاربردي است مانند گرفتن عکس و ويدئو و يا ترکيب عکس هاي حرکتي در يک عکس.فيلترهاي جالب و افکت هاي عکاسي هم از جمله امکانات گوشي هاي امروزي است. مدير برنامه ريزي محصولات سامسونگ مي گويد اشتراک گذاري عکس ها در سريع ترين زمان ممکن، براي بيشتر کاربران مهم تر از تعداد پيکسل هاي عکس است.

نتيجه گيري

در نهايت در مقايسه  دوربين گوشي هاي هوشمند بهتر است به مگاپيکسل توجه نکنيد بلکه کيفيت عکس ها و امکانات و سهولت استفاده از نرم افزار دوربين را مورد توجه قرار دهيد. اهميت سخت افزار و نرم افزاري که در توليد عکس مشارکت دارد به مراتب بيشتر از مگاپيکسل است و زمان آن رسيده است که مگاپيکسل را ناديده بگيريد.مسئله  ديگر توجه به نياز در عکاسي است. اگر دوربين ساده اي مي خواهيد که از سوژه هاي معمولي عکس بگيريد، به استفاده از يک دوربين حرفه اي نيازي نيست. کاربران حرفه اي که مي خواهند تصاوير با کيفيتي از مناظر طبيعت، مناظر تاريک، عکاسي از جانداران از فاصله  زياد و مانند آن بگيرند، به طور قطع به دوربين هاي حرفه اي نياز پيدا مي کنند. 


نظرات شما عزیزان:

مرجان
ساعت2:25---19 خرداد 1392
سلام خوب هستید؟ازتون دعوت میکنم که بیاید به وبلاگم.ممنونم ازتون

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی)